Wielkie sprzątanie mimo pandemii
Już po raz dziewiąty miłośnicy przyrody i górskich wędrówek ruszą na szlaki w ramach akcji Czyste Tatry, by posprzątać pozostawione tam śmieci i zawstydzić tych, którzy je zostawili. Bo śmiecenie – zwłaszcza pośród unikatowych krajobrazów parku narodowego – to po prostu obciach. Wielkie sprzątanie zaplanowano na sobotę 22 sierpnia.
Już po raz dziewiąty miłośnicy przyrody i górskich wędrówek ruszą na szlaki w ramach akcji Czyste Tatry, by posprzątać pozostawione tam śmieci i zawstydzić tych, którzy je zostawili. Bo śmiecenie – zwłaszcza pośród unikatowych krajobrazów parku narodowego – to po prostu obciach. Wielkie sprzątanie zaplanowano na sobotę 22 sierpnia.
– Bardzo zależało nam na podtrzymaniu ciągłości projektu, który rósł z każdą edycją i miał zauważalny wpływ na świadomość ekologiczną Polaków, a zwłaszcza turystów odwiedzających Tatry. Mając jednak na uwadze bezpieczeństwo uczestników oraz nowe uwarunkowania związane z epidemią, postanowiliśmy przeprowadzić jednodniową akcję sprzątania. Zrezygnowaliśmy z organizacji imprezy masowej na Równi Krupowej w Zakopanem. Oznacza to, że nie będzie koncertów, panelu górskiego, ani eko-miasteczka, ale wykonamy nasze główne zadanie – ruszymy wysprzątać tatrzańskie szlaki. I to jest najważniejsze – mówi organizator „Czystych Tatr” i prezes Stowarzyszenia Czysta Polska, Rafał Sonik.
Przed rokiem „Czyste Tatry” odbyły się w lipcu. Tym razem zaplanowano je na koniec sierpnia, co pozwoli oczyścić szlaki po sezonie wakacyjnym. Organizatorzy ustawią siedem punktów rejestracyjnych, przy których będzie można się zapisać i otrzymać pakiet startowy, czyli workoplecak, niezbędne do sprzątania worki i rękawiczki oraz wyjątkową koszulkę z autorską grafiką czołowego polskiego rysownika Andrzeja Mleczki. Każdy wolontariusz otrzyma również identyfikator uprawniający do bezpłatnego wstępu na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego w dniu akcji.
Wspomniane punkty rejestracyjne zostaną ustawione przy najpopularniejszych wejściach na szlaki. Będą to: Morskie Oko, Dolina Kościeliska, Dolina Małej Łąki, Dolina Strążyska, Dolina Chochołowska, Kuźnice oraz Punkt Informacji Turystycznej pod Gubałówką.
W związku z epidemią wirusa SARS-CoV-2, proces rejestracji wolontariuszy przeprowadzony będzie z zachowaniem wszelkich środków bezpieczeństwa wynikających z zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego oraz Ministerstwa Zdrowia. Wszyscy wolontariusze w momencie rejestracji zostaną poinformowani o właściwych metodach utylizacji niebezpiecznych odpadów, m.in. maseczek oraz foliowych i lateksowych rękawiczek. Instrukcja postępowania z wymienionymi odpadami przygotowana zostanie we współpracy z firmą Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań wyspecjalizowaną w tematyce recyklingu i segregacji odpadów.
W ostatnich latach liczba wolontariuszy sprzątających szlaki sięgała siedmiu tysięcy. W tym roku jednak do sprzątania będzie mogło dołączyć mniej osób. – Przygotowaliśmy 2500 pakietów startowych. Wcześniej uruchomimy rejestrację internetową, w której będzie mogło się zapisać 1000 osób. Pozostałe 1500 miejsc będzie czekać w punktach mobilnych, więc warto się pospieszyć – zachęca Rafał Sonik.
Co ważne, do udziału w wielkim sprzątaniu po raz kolejny będą zachęcać znani i lubiani ambasadorzy, pośród których znaleźli się Beata Pawlikowska, Jurek Owsiak, Anna Dymna, Artur Małek, Michał i Anna Żebrowscy, Ada Palka czy Daniel „Qczaj” Kuczaj. Po raz trzeci z rzędu na szlaki ruszą również youtuberzy, a wśród nich Remigiusz „Rezi” Wierzgoń – czołowy polski twórca internetowy i jeden z ambasadorów Czystych Tatr.
Wydarzenie jak co roku organizowane jest we współpracy z zaangażowanymi ekologicznie firmami. Partnerami 9. edycji Czystych Tatr są Jan Niezbędny, Biedronka, REKOPOL, Tatuum oraz Garnier.
Czyste Tatry zostały zorganizowane po raz pierwszy w 2012 roku. W ciągu ośmiu edycji, ponad 30 tysięcy wolontariuszy zniosło z tatrzańskich szlaków ponad pięć i pół ton śmieci. Najważniejszym celem projektu nie jest jednak jednorazowe posprzątanie naszych najwyższych gór, ale edukacja ekologiczna. Dzięki zaangażowaniu ambasadorów oraz licznym przekazom medialnym, idea przyświecająca organizatorom dociera do coraz szerszej grupy odbiorców. Dzięki temu z roku na rok obserwowany jest pozytywny trend: więcej jest chętnych, by sprzątać szlaki, a mniej śmieci pozostawionych przez turystów. To oznacza, że świadomość ekologiczna wśród Polaków rośnie.