Partnerzy projektu Czysty Bałtyk
Biedronka - nasz partner strategiczny
Sieć Biedronka to partner strategiczny akcji Czysty Bałtyk. Jej ogromne zaangażowanie stanowi dowód na to, że biznes i znaczące firmy coraz mocniej angażują się w ochronę planety i czują się odpowiedzialne za jej przyszłość. Biedronka od kilku lat wspiera akcję Czyste Tatry, a nad Bałtykiem gościła jeden z punktów mobilnych oraz edukacyjną śmieciarkę „Miecię” pod jednym ze sklepów, a jej pracownicy aktywnie włączyli się w sprzątanie. Sieć od kilku lat wprowadza kolejne założenia strategii, która ma na celu jak największe ograniczenie wpływu na środowisko naturalne i klimat.
- Biedronka jest członkiem-założycielem Paktu Plastikowego w Polsce, którego głównym celem jest zmiana modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w opakowaniach w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Myśląc o naszym lokalnym środowisku, od czerwca 2020 roku kosze i wózki we wszystkich nowo otwieranych sklepach Biedronka są wykonane częściowo z tworzywa powstającego w wyniku recyklingu lin i sieci rybackich, odłowionych między innymi w Morzu Bałtyckim – podkreśliła Agnieszka Koc, dyrektor ochrony środowiska w sieci Biedronka.
Podczas tegorocznej akcji Biedronka edukowała gości swojego stoiska na plaży w Brzeźnie. Był quiz z wiedzy ekologicznej, możliwość zrobienia sobie owocowego smoothie podczas jazdy na rowerze, czy możliwość otrzymania świeżo wyciskanego soku z pomarańczy.
Garnier - strategiczny partner Czystego Bałtyku
Garnier jest partnerem strategicznym akcji Czysty Bałtyk i wydaje się to dość oczywiste, biorąc pod uwagę, jak dużą rolę marka przywiązuję do ochrony środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów wodnych.
- Nasze proekologiczne działania na świecie i w Polsce wynikają z kompleksowej strategii Garnier Green Beauty. W Garnier troskę o naturę rozumiemy dwutorowo - nie tylko ograniczamy wykorzystanie plastiku pierwotnego w produkcji opakowań kosmetyków, czy zmieniamy formuły na bardziej przyjazne środowisku, lecz także angażujemy się w akcje społeczne, które mają na celu edukację i inspirację konsumentów do podjęcia walki z plastikiem, który został już wyprodukowany i obecnie zalega na plażach w postaci odpadów – powiedziała Aleksandra Kiljan, PR Manager marki Garnier.
Za zobowiązaniami Garnier idą konkretne działania. Marka dba nie tylko o to, by ich opakowania miały jak najmniejszy wpływ na środowisko naturalne, ale również by same kosmetyki były neutralne stąd zmiany w zakresie opakowań, jak również formuł, czy procesów pozyskiwania surowców oraz samej produkcji w fabryce.
Podczas akcji Czysty Bałtyk, ambasadorkami Garniera były Katarzyna Bujakiewicz oraz Iga Krefft.
Jan Niezbędny przy sprzątaniu Bałtyku
Janie Niezbędny jest związany ze Stowarzyszeniem Czysta Polska od samego początku. Pomagał już sprzątać po raz pierwszej edycji Czystych Tatr w 2012 roku i niezmiennie zaopatruje wolontariuszy w worki, workoplecaki, czy rękawiczki. Podobnie było podczas pierwszej edycji akcji Czysty Bałtyk, gdzie z pomocą zaopatrzenia od Jana Niezbędnego zebraliśmy prawie dwie tony śmieci.
- Musimy nauczyć ludzi, że zostawiając śmieci w lesie sami sobie szkodzimy. Zwłaszcza, że nad morzem nie ma problemów ze znalezieniem kosza na śmieci. Po dziesięciu latach w Tatrach czujemy teraz dreszczyk emocji, bo przed nami kolejne duże wyzwanie, by zmieniać świadomość turystów odwiedzających Bałtyk – powiedział Bartłomiej Szakiewicz z firmy Jan Niezbędny.
Edukacja z Rekopolem nad Bałtykiem
Rekopol od lat edukuje polskie społeczeństwo w zakresie segregacji i przetwarzania śmieci, więc można śmiało powiedzieć, że ze Stowarzyszeniem Czysta Polska połączyła ich misja. Jako partner nie tylko wspierają akcję finansowo, ale przede wszystkim pod kątem edukacji, która dla obu organizacji jest kwestią kluczową. Podczas akcji Czysty Bałtyk, mieszkańcy oraz turyści odwiedzający Gdańsk mogli między innymi odwiedzić edukacyjną śmieciarkę „Miecię”. Dzięki temu mogli poznać całą drogę śmiecia od momentu wrzucenia go do właściwego kosza, aż po drugie życie.
- Razem przekuwamy w czyn starą mądrość, że „repetitio est mater studiorum”. Edukujemy z niesamowitą ekipą, która wierzy, że współpraca i konkretne działania przynoszą efekt – podkreślił Michał Mikołajczyk, prokurent, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Rekopol.
Re_kologia, czyli o drugim życiu śmieci
Re_kologia, czyli wspólny projekt Rekopolu i firmy PepsiCo, dołączył do akcji Czysty Bałtyk, edukując na plaży w Brzeźnie wszystkich odwiedzających. Można było dowiedzieć się, jaką drogę przechodzi butelka poddana recyklingowi i w jaki sposób zyskuje nowe życie. Przedstawiciele PepsiCo pokazywali, co więcej można uzyskać z przetworzonego plastiku i sami oczyszczali nadbrzeżne pasy z setek kilogramów butelek, puszek i innych odpadów.
- Najważniejsza jest wola każdego z nas i świadomość, że realizując nawet małe kroki, za 20, 30 lat czas do katastrofy klimatycznej nie będzie nam już uciekał. Musimy wierzyć, że jesteśmy na drodze do świata, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem – powiedziała Aleksandra Wierzba z PepsiCo.
Olivia Business Centre, czyli więcej niż sprzątanie
Partnerem, który odegrał bardzo ważną rolę w pierwszej edycji Czystego Bałtyku była Olivia Business Centre. To właśnie w najwyższym budynku biurowym na północy Polski została zorganizowana konferencja „Czysty Bałtyk”, za którą od strony merytorycznej odpowiadał United Nations Global Compact Network Poland. Kilkugodzinna rozmowa na temat ochrony ekosystemów bałtyckich, zagrożeń, szans i zmian, które nas czekają w niedalekiej przyszłości dopełniły przesłania płynącego z akcji.
Olivia Business Center rozumie rolę angażowania się biznesu w ochronę środowiska i klimatu. Sama wdraża również wiele rozwiązań i podejmuje działania na rzecz przyrody.
- 100 000 zasadzonych drzew, wysiewanie łąk kwietnych, ratowanie dzikich i miododajnych pszczół, a także projekty na rzecz bioróżnorodności. Takie inicjatywy na co dzień realizują rezydenci Olivii Business Centre, a w roku 2021 został w Olivii został wdrożony nowy program świadomości klimatycznej, w ramach którego promujemy eko inicjatywy wśród naszych pracowników. Projekt Czysty Bałtyk to kolejne działanie, którym chcemy podkreślić, że troska o środowisko naturalne to nasz wspólny obowiązek – powiedział Krzysztof Król z Olivii Business Centre.
Enea – partner z energią
Enea dołączyła do grona partnerów akcji Czysty Bałtyk, jako firma, dla której Integralną częścią działalności jest nieustanna dbałość i szacunek dla środowiska naturalnego, przy zachowaniu równowagi między potrzebami technicznymi, celami finansowymi i ekologią.
Działania spółki obejmują m.in. wprowadzenia instalacji odsiarczania spalin, które pozwalają znacząco zmniejszyć emisję SO2 oraz pyłów zawieszonych. Co więcej elektrownia spółki, korzystając z wód rzeki Wisły pozostawia je w nietkniętym, nie zanieczyszczonym stanie. Enea podejmuje również działania strategiczne na rzecz gospodarki odpadami, czy redukcji hałasu.