Stowarzyszenie Czysta Polska, jest organizatorem projektu „Czyste Tatry”.

Cele stowarzyszenia to podejmowanie inicjatyw na rzecz ochrony środowiska.

Wolontariusze:
+48 601 810 933
wolontariusze@czystapolska.org.pl

Zapraszamy do kontaktu

+48 12 428 69 00 media@czystapolska.org.pl Plac Szczepański 8 / IV piętro
31-011 Kraków
  /  Partnerzy   /  Biedronka i Stowarzyszenie Czysta Polska wspólnie posprzątają Tatry

Biedronka i Stowarzyszenie Czysta Polska wspólnie posprzątają Tatry

Już w piątek w Zakopanem rozpoczyna się dwudniowy finał Czyste Tatry ekoMałopolska, w trakcie którego kilka tysięcy wolontariuszy wyjdzie na tatrzańskie szlaki zebrać z nich śmieci. Ósmą edycję projektu Stowarzyszenia Czysta Polska wsparła Biedronka, która na wspólne sprzątanie zaprosiła swoich pracowników.

 

Czyste Tatry odbywają się cyklicznie co rok. W trakcie ostatniej edycji 7180 wolontariuszy zebrało 420 kilogramów śmieci z 69 szlaków o łącznej długości 275 kilometrów. Najbliższy finał  – po raz pierwszy odbędzie się w samym szczycie sezonu, a nie jak do tej pory pod koniec czerwca.

– Po tylu latach edukowania i budowania świadomości ekologicznej, chcemy powiedzieć „sprawdzam” i zobaczyć, czy w okresie największego zatłoczenia w Tatrach śmieci jest dużo więcej niż poza nim. Nasze działania przynoszą skutek, bo w 2012 roku nieco ponad 1000 wolontariuszy zebrało półtorej tony odpadów, a rok temu pomimo siedmiokrotnie większej grupy, śmieci było dużo mniej. Widzimy więc progres – tłumaczy Rafał Sonik, Prezes Stowarzyszenia Czysta Polska.

Projekt wspiera coraz więcej instytucji oraz firm, których działania zmierzają do – poprawy naszego środowiska naturalnego. W tym roku Czyste Tatry ekoMałopolska swoim patronatem objęło UN Global Compact Network Poland, a partnerem wspierającym została ogólnopolska sieć handlowa Biedronka.

W Biedronce wiemy, jak ważna jest troska o środowisko naturalne. Nie tylko z poziomu sklepów i centrów dystrybucyjnych segregujemy odpady i przekazujemy je do recyklingu, ale też zmieniamy produkty i ich opakowania na bardziej ekologiczne, wprowadzamy torby z materiałów pochodzących z odzysku, czy wreszcie rozwijamy projekt przekazywania niesprzedanej żywności na cele organizacji pożytku publicznego. Zaangażowanie w „Czyste Tatry ekoMałopolska” wpisuje się w to podejście. Biedronka jest obecna w ponad 1100 miejscowości – także w Zakopanem, dlatego wsparcie wolontariuszy dbających o Tatry to dla nas jedna z cegiełek, które dokładamy, by nasze otoczenie było czystsze – mówi Dagmara Łakoma, Menedżer ds. ochrony środowiska w sieci Biedronka.

W ramach wsparcia projektu sieć zaprosiła na wspólne sprzątanie swoich pracowników oraz przekazała 7 tys. owocowych musów, które wraz z pakietem startowym dostanie każdy z wolontariuszy.

Eko Biedronka

Biedronka od lat wdraża rozwiązania ekologiczne w różnych obszarach swojej działalności. Każdy jej sklep, centrum dystrybucyjne oraz biuro segreguje odpady oraz dba o jak najlepsze wykorzystanie przestrzeni. Ponadto, modernizując istniejące już sklepy oraz budując nowe placówki, sieć wprowadza przyjazne dla środowiska rozwiązania, mające na celu m.in. redukcję zużycia wody oraz większą oszczędność energii.

Sieć stawia też na proekologiczne rozwiązania związane z ograniczaniem zużycia plastiku. Wdraża zasady ekoprojektowania, stosuje nowoczesne formy opakowań, a także zmienia skład produktów. W ostatnim czasie dzięki zmianie receptury kosmetyków i środków czystości marek własnych poprzez wycofanie z ich składu drobinek plastikowych udało się wyeliminować 1,5 tony plastiku. Biedronka w marcu br. zastąpiła plastikowe patyczki higieniczne papierowymi z bawełnianą główką, co pozwala rocznie oszczędzać ponad 330 ton plastiku – to tyle, ile waży 860 niedźwiedzi brunatnych. Dzięki zastosowaniu folii rozpuszczalnej w tabletkach do zmywania marki Kraft, sieć ograniczyła w ciągu roku wykorzystanie plastiku o ponad 11 ton.

Biedronka już w 2008 r. zrezygnowała z bezpłatnych jednorazowych reklamówek, zastępując je torbami wielokrotnego użytku. W kwietniu br. sieć wprowadziła do oferty torbę T-shirt, pochodzącą w 80 procentach z materiałów z odzysku, a w maju br. Dobrą torbę, wykonaną z papieru w 50 proc. pochodzącego z recyclingu. Kosztuje ona 69 gr/szt., a 20 gr z każdej sprzedanej torby trafia do Banków Żywności.

Od 2016 r. Biedronka rozwija też system przekazywania niesprzedanej, ale nadającej się do spożycia żywności, partnerom społecznym posiadającym status organizacji pożytku publicznego (OPP). Aktualnie został on wdrożony w ponad1400 sklepach w całej Polsce, z których żywność trafia do ok. 70 OPP. W pozostałych przypadkach niesprzedanych produktów spożywczych, sieć stosuje wewnętrzną procedurę segregacji odpadów, w ramach której odpady odbierane są przez wyspecjalizowane firmy. Obecnie 99% takich artykułów podlega recyclingowi lub odzyskowi.

Print Friendly, PDF & Email

You don't have permission to register